FANDOM

Ceryl
Ceryl.png
Astrografia
Region Konfederacki Nadsektor
Sektor Kolonie Zewnętrzne
Podsektor Strefa Ekspansji
System System Graem
Słońce Graem
Pozycja orbitalna 4
Księżyce 2
Średnia odległość od gwiazdy 1,59 JA
Okres rotacji 27 standardowych godzin
Synodyczny okres obiegu 724 standardowe dni
Charakterystyka fizyczna
Typ planety Ziemska
Średnica 10 236 km
Powierzchnia 3,292×108 km²
Objętość 5,616×1011 km³
Masa 2,233×1024 kg
Gęstość 3,98 g/cm³
Atmosfera Ciśnienie powierzchniowe: 15,8 kPa

Skład:

  • 90,1% Azot
  • 6,8% Metan
  • 2% Amoniak
  • 0,7% Wodór
Klimat Mroźny, wietrzny
Średnia temperatura -73°C
Grawitacja 5,687 m/s² (0,58 G)
Dominujący krajobraz *Kaniony
  • Kriowulkany
  • Ciemne pustynie
  • Łańcuchy górskie
Wody powierzchniowe 18% (Jeziora amoniaku)
Charakterystyka fizyczna
Przynależność Konfederacja Iliard

Ceryl to planeta znajdująca się na pograniczu sektora Kolonii Zewnętrznych Konfederacji Iliard. Cechująca się surowymi warunkami dla życia, stanowiła ojczyznę dla różnych gatunków poliekstremofilów.

Przegląd

Ceryl była czwartą planetą orbitującą gwiazdę systemu - Graem. Spośród zewnętrznych światów była największą, oraz jedyną na której istniało życie. Posiadała dwie stosunkowo niewielkie naturalne satelity.

W roku 3123 znajdowała się na samym pograniczu Konfederacji Iliard, na południowo-wschodnim skraju Konfederackiego Nadsektora. W 3145 wciąż stanowiła jeden z najodleglejszych światów państwa.

Pomimo stanowienia obiektu zainteresowań licznych ekspedycji naukowych oraz prac górniczych, Ceryl nigdy nie została skolonizowana ze względu na niesprzyjające temu warunki.

Cechy

Geografia

Powierzchnia planety była zróżnicowana, składająca się głównie ze skalistych nieurodzajów o odmiennym wyniesieniu, oraz rozległych, ciemnych pustyń. Liczne kaniony tudzież łańcuchy górskie zostały sformowane przez powolne, przeciągające się ruchy tektoniczne. Wraz z tarciem pływowym wywołanym przez dwa księżyce, przyczyniły się one również do powstania kriowulkanów, które podczas erupcji uwalniały ciekły amoniak i metan w postaci pary.

Woda występowała głównie w formie zwięzłych lodowców, szczególnie na biegunach planety. Jedyne stabilne zbiorniki cieczy stanowiły jeziora i rzeki płynnego amoniaku. Lokalne formy życia rozkwitały w ich pobliżu.

Erozja, wywołana przez różne czynniki, uformowała rozległą sieć podziemnych jaskiń.

Atmosfera

Planeta posiadała słabą magnetosferę, która mimo wszystko pozwalała jej na utrzymanie dosyć rzadkiej atmosfery. Składała się ona głównie z azotu, jednak ze znaczącą domieszką metanu, który przyczynił się do charakterystycznej, granatowej barwy atmosfery. Pozostałe gazy obejmowały wodór oraz amoniak, metan pochodzący z aktywności kriowulkanicznej, tudzież śladowe ilości wielu innych. Nieustanna, lecz eteryczna mgiełka przesłaniała ciemne niebo.

Ceryl była łagodnym przypadkiem "super rotatora": jej atmosfera obracała się szybciej niż sama planeta. W rezultacie, silne wiatry ustawicznie smagały jej powierzchnię, rzeźbiąc charakterystyczne skalne kolumny oraz nasilając erozję która uformowała ciemne, pyliste pustynie.

Klimat

Pory roku na Ceryl przypominały te występujące na zdatnych do zamieszkania planetach Konfederacji, ale ze względu na jej dystans do słońca systemu były mniej więcej dwukrotnie dłuższe. Temperatury osiągały wartości od około -110°C podczas polarnych zim do blisko -20°C w trakcie równikowego lata.

Odwieczne burze pyłowe krążyły po planecie, różniące się znacznie w swojej skali. Największe regularnie występowały podczas okresów, gdy Ceryl zbliżała się najbliżej Graem. Ponadto, nieregularnie padały deszcze płynnego amoniaku, pochodzące ze zwiewnych, lecz obszernych chmur.

Biosfera

Mimo iż warunki na Ceryl były skrajne w porównianiu do tych zazwyczaj sprzyjających powstaniu życia, nadal posiadała stosunkowo bogaty ekosystem. Jednakże większość organizmów stanowiły jednokomórkowe ekstremofile oraz proste wielokomórkowce z jezior amoniaku.

Nie mniej jednak, nieliczne zaawansowane gatunki zamieszkiwały rozległe równiny planety. Masywni, pękaci skałożercy, osiągający do 4 metrów długości, przemierzali bogate w minerały niziny, żywiąc się skałami. Inny gatunek, drapieżni łowcy, zamieszkiwali w licznych podziemnych jaskiniach, kóre tworzyły ogromny podziemny labirynt pod powierzchnią planety. Podróżujące przez kosmos szybowce regularnie odwiedzały Ceryl, poszukując pokarmu w jej atmosferze.

History

Ciekawostki

  • Ceryl została zainspirowana i oparta o planetę Mars oraz największy księżyc Jowisza, Tytana.

Appearances

Więcej z Fandomu

Losowa wiki