FANDOM

Manewrowanie czterowymiarowe, znane również jako manewrowanie czasoprzestrzenne, nawiązuje do manewrów wykonywanych przez okręty wojenne w przestrzeni kosmicznej. Ze względu na astronomiczne dystanse oraz ograniczenie prędkości, jednostki przemieszczające się w kosmosie muszą brać pod uwagę cztery istotne czynniki: szerokość, wysokość, odległość i czas.

Pojęcia

  • Bakburta: manewr dokonywany na bakburtę przez okręty kosmiczne polega na zwróceniu się w kierunku przeciwnym do głównej gwiazdy danego układu słonecznego.
  • Sterburta: manewr dokonywany na sterburtę przez okręty kosmiczne polega na zwróceniu się w kierunku głównej gwiazdy danego układu słonecznego.
  • Płaszczyzna ekliptyki: koło wielkie, w które wpisana jest orbita głównej planety danego układu słonecznego względem głównej gwiazdy. Manewry dokonywane przez okręty kosmiczne w „górę” bądź „dół” odnoszą się właśnie do lokalnej płaszczyzny ekliptyki.
  • Prędkość bojowa: maksymalna prędkość z jaką mogą poruszać się okręty kosmiczne przy zachowaniu zdolności do efektywnego manewrowania oraz prowadzenia celnego ostrzału.
  • Prędkość przechwytująca: maksymalna prędkość z jaką mogą poruszać się okręty kosmiczne aby dogonić cel oraz odpowiednio wytracić tempo. Istotnym czynnikiem jest również inercja, a także nieunikniona przy wyższych szybkościach dylatacja czasu.
  • Zasięg sensorów: widoczność w przestrzeni kosmicznej rzadko kiedy stanowi problem. Ograniczenia urządzeń przeznaczonych do detekcji wiążą się natomiast z prędkością z jaką mogą przemieszczać się sygnały, jak choćby światło wyemitowane przez wrogi okręt. Maksymalny zasięg sensorów odnosi się do dystansu na którym połączenie odczytów radaru oraz zdolności przewidywania kursu obserwowanego obiektu posiada rozsądną efektywność.
  • Zasięg skutecznego ostrzału: ze względu na brak oddziaływań charakterystycznych dla warunków planetarnych, takich jak efekt Coriolisa czy tarcie, pociski wystrzelone w przestrzeni kosmicznej mają właściwie nieograniczony zasięg. Torpedy samonaprowadzające ścigają cel dopóki nie wyczerpią zapasu paliwa, pociski kinetyczne nigdy nie wytracają tempa, jedynie strumienie cząsteczkowe ulegają rozszczepieniu. Określenie zasięgu skutecznego ostrzału odnosi się więc do zależności między prędkością wystrzelonego pocisku a zdolnościami unikowymi celu i oznacza maksymalny dystans na jakim pierwszy czynnik niweluje drugi.

Szyki

  • Delta ("Grot"): Prosty szyk ofensywny. Okręty przyjmują formację w kształcie stożka. Różne klasy mogą wspierać się wzajemnie ogniem, zaś ich pole ostrzału pozostaje czyste. Skuteczny przy szybkim przejściu przez flotę wroga.
    • Delta Foxtrot: Wariant defensywny szyku, w którym flota dzieli się na kilka dywizji w kształcie stożka wedle wspólnego punktu odniesienia. Każda dywizja jest samowystarczalna, jednak ustawienie pozwala na częściowe pokrycie pól ostrzału oddzielnych dywizji oraz prędkie udzielenie wsparcia w razie potrzeby.
    • Delta Kilo: Wariant podstawowego szyku, w którym okręty tworzą kilka oddzielnych dywizji razem formujących nieco rozszczepiony stożek. Korzystny w sytuacji, gdy poszczególne dywizje chcą przeprowadzić ostrzał określonych partii floty wroga, oraz jako płynna forma przejścia z rozbudowanego szyku w prostolinijną Deltę.
  • Eta ("Szczęki Marchalona"): Skomplikowany szyk ofensywny, w którym flota dzieli się na pięć dywizji ustawionych na kształt +. Centralna dywizja zawiera najpotężniejsze jednostki, podczas gdy pozostałe cztery składają się z lżejszych jednostek. Podczas gdy główna dywizja miażdży przeciwnika, pozostałe wspierają ją ogniem z czterech różnych kierunków, przez co znacznie utrudniają wrogowi wykonywanie manewrów unikowych czy ucieczkę. Szyk Eta pozwala na wykorzystanie całkowitej siły ognia dostępnej flocie.
    • Eta Bravo: Ostrożniejszy wariant standardowej Ety, w której okręty z dywizji centralnej podzielone są między cztery dywizje oskrzydlające. Stosowany w sytuacjach, gdy dowódca podejrzewa, iż nie przetrwałaby bezpośredniego przejścia przez wrogą flotę bez poważnych strat.
  • Kappa ("Wnyki"): Standardowy szyk ofensywny. Flota dzieli się na trzy dywizje, które razem przyjmują kształt K. Dwie mniejsze dywizje angażują przeciwnika z dwóch różnych stron jednocześnie, podczas gdy główna formacja uderza w niego murem wkrótce potem. Główną zaletą Kappy jest możliwość zmiażdżenia wroga dzięki wymuszeniu dysproporcji w dostępnej sile ognia jaką dwie floty dysponują podczas przejścia.
  • Omikron ("Dysk"): Prosty szyk defensywny w kształcie spłaszczonej hemisfery. Flota tworzy jedną dużą formację, w której pola ostrzału jednostek zawsze pokrywają się przynajmniej z częścią pól innych jednostek. Skuteczny, gdy przeciwnik naciera na czoło formacji.
  • Upsilon Kilo ("Widły"): Standardowy szyk ofensywny. Flota dzieli się na trzy samowystarczalne dywizje, które formują stożki składające się wspólnie na kształt Y. Wszystkie trzy dywizje przelatują jednocześnie wokół formacji wroga i dokonują zmasowanego ostrzału. Ustawienie dywizji umożliwia błyskawiczny, potężny atak symultaniczny bez ryzyka przypadkowego postrzelenia jednostek sprzymierzonych. Wróg zmuszony jest do podzielenia siły ognia, ponadto obieranie celów jest znacznie utrudnione.
  • Omega Tango ("Młynek"): Skomplikowany szyk ofensywny, wymaga dobrego zgrania w czasie oraz koordynacji działań. Flota dzieli się na kilka dywizji, które dokonują konsekutywnych przejść w pobliżu floty wroga na torach w kształcie łuku. Celem jest umożliwienie poszczególnym dywizjom angażowania określonych partii formacji wroga, która nie może efektywnie odpowiedzieć zmasowanym ogniem. Aby obniżyć ryzyko zniszczenia poszczególnych dywizji podczas przejść, wykonują je zazwyczaj w parach, zaś przerwy pomiędzy poszczególnymi przejściami są bardzo niewielkie. Zdolność do dokonywania istotnych korekt kursu w wąskich oknach czasowych sprawia, iż manewr jest niemal nieobliczalny przy sprawnym wykonaniu.

Ciekawostki

  • Sposób na sprawną nawigację w przestrzeni kosmicznej oraz ogólny zarys manewrów czterowymiarowych zostały zainspirowane cyklem Zaginiona Flota Jacka Campbella.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki